Rozpoczynają się prace związane z zagospodarowaniem północnego cypla Wyspy Spichrzów. Zanim na dobre ruszą inwestycje budowlane konieczna jest przebudowa sieci podziemnych połączona z przebudową ulic Stągiewnej, Motławskiej i Chmielnej. A to wiązać się będzie ze zmianą organizacji ruchu w tym rejonie.
Realizacja inwestycji rozpocznie się z dniem 29 lutego od przebudowy sieci w ciągu ul. Motławskiej. Od tego dnia odcinki ul. Motławskiej objęte przebudową, będą całkowicie wyłączone z ruchu kołowego. Dotychczasowy ruch zostanie utrzymany jedynie w ciągu ul. Chmielnej (od ul. Podwale Przedmiejskie) i w ul. Stągiewnej (jednokierunkowo do ul. Długie Ogrody). Ulice te będą pełnić funkcję drogi lokalnej dla obsługi komunikacyjnej zlokalizowanej w tym rejonie, zabudowy mieszkaniowej i biurowo-usługowej.
Ul. Chmielna będzie stanowiła główny dojazd pojazdów budowy dla innych inwestorów, równolegle prowadzących prace budowlane na terenie Wyspy Spichrzów.
Dojazd do ul. Spichrzowej i ul. Ciesielskiej od strony ul. Długie Ogrody będzie możliwy poprzez wyznaczony objazd ul. Łąkową, ul. Podwale Przedmiejskie i ul. Chmielną.
W obrębie robót zostają zachowane ciągi piesze do istniejącej zabudowy, w tym do licznych punktów usługowo-handlowych oraz biur i restauracji.
Po całkowitym zakończeniu przebudowy sieci, a także wykonaniu niezbędnego zakresu robót drogowych I etapu, przewiduje się przejście do kolejnego – II etapu realizacji inwestycji tj. przebudowy ulicy Stągiewnej. Projekt tymczasowej organizacji ruchu na czas II etapu powstanie w późniejszym terminie. Planowany termin obowiązywania tymczasowej organizacji ruchu dla etapu I to jeden miesiąc.
Zagospodarowanie Wyspy Spichrzów planowano od lat, praktycznie od zakończenia II wojny światowej. Po wielu perypetiach plany te nabrały realnego kształtu w ubiegłym roku, kiedy znalazł się inwestor zainteresowany zabudową i modernizacją tego fragmentu Głównego Miasta.
Przypomnijmy, że 31 marca 2015 roku podpisana została umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym pomiędzy Miastem a konsorcjum Multibud-Immobel. Umowa zakłada, że konsorcjum w okresie 8,5 roku zagospodaruje północną część Wyspy Spichrzów oraz wykona m.in. przebudowę Długiego Pobrzeża, Mostu Stągiewnego, skrzyżowania ulicy Podwale Przedmiejskie z ul. Chmielną. Inwestycja obejmuje też budowę ogólnodostępnej kładki dla pieszych, łączącej północny cypel Wyspy Spichrzów z Długim Pobrzeżem i mariny na południe od Mostu Stągiewinego. Szacowana suma nakładów na całe przedsięwzięcie to ok. 400 mln zł, w tym wartość obiektów celu publicznego to ponad 33 mln zł.
Zabudowa rozpocznie się od najdalej wysuniętego na północ fragmentu wyspy i będzie postępować na południe, w kierunku ulicy Stągiewnej. Obszar, którego dotyczy umowa z konsorcjum Multibud-Immobel to około 2 ha, w tym działki pod drogi publiczne oraz działki pod zabudowę ok. 1,6 ha. Inwestor przedsięwzięcie realizował będzie – zgodnie z harmonogramem – z podziałem na cztery etapy.
mat. UM Gdańska