Zapewne wśród naszych Czytelników znajdują się osoby, które obecnie są w trakcie szukania pracy. Pierwszym etapem jest oczywiście dostarczenie CV i listów motywacyjnych do wcześniej wybranych miejsc. Jeśli dokumenty te spodobają się osobie rekrutującej, prawdopodobnie zostaniemy zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną. Jak podczas niej dobrze wypaść? Zachęcamy do przeczytania poniższego artykułu.
Zanim jednak potencjalny kandydat uda się na spotkanie, powinien się do niego odpowiednio przygotować. W tym celu musi zebrać możliwie jak najwięcej informacji o instytucji, w której chciałby otrzymać zatrudnienie. Jeśli ten krok mamy już za sobą, należy zastanowić się, jakich cech poszukuje Twój potencjalny pracodawca.
Pamiętaj – dziś konkurencja na dane stanowisko jest tak duża, że do osiągnięcia sukcesu trzeba być przede wszystkim dobrym. Okres, kiedy wystarczyło mieć tylko dyplom z dobrej uczelni, już dawno minął. Jeśli jednak osoba rekrutująca zaprosiła Cię na rozmowę, mogę Cię zapewnić, że masz jakieś cechy, doświadczenie którego poszukuje.
Oczekując na rozmowę, warto zastanowić się nad zagadnieniami, które mogą się podczas niej pojawić. W ten sposób można przewidzieć 60 – 80 % pytań. Dobrze jest także wymyślić własne pytania, które podczas niej będziesz chciał zadać. Rozmowa powinna być bowiem prowadzona przez dwie strony, ma być dialogiem, a nie monologiem rekrutera.
Co do samej rozmowy, trzeba przyjść na nią punktualnie, a najlepiej chwilę przed czasem. Ubiór nie jest bez znaczenia – należy wyglądać schludnie i przyzwoicie. Sprawiaj wrażenie osoby sympatycznej, zadbanej i dobrze zorganizowanej. Po przekroczeniu progu gabinetu, miejsca spotkania, warto od razu się przedstawić.
Jeśli padnie pytanie: „Dlaczego chce Pan/ Pani u nas pracować?” skup się na tym, co możesz wnieść do nowej firmy. Podkreślaj, że da Ci ona możliwość poszerzenia dotychczasowych doświadczeń, ciekawej pracy, którą będziesz wykonywać z kreatywnością, szansę spotkania i współpracy z ludźmi od których możesz wiele się nauczyć, itp. Pamiętaj także, że podczas pierwszego spotkania nie powinno się krytykować byłego szefa. Na pytanie: „Dlaczego nie pracuje Pan/ Pani w firmie X?” lepiej odpowiedzieć: „Ponieważ szukałem możliwości rozwoju, a państwa firma mi to proponuje” niż krytykować poprzednie miejsce pracy.
Odpowiadaj spokojnie, nawet na pytania zaczepne czy wydające się bezsensownymi. Traktuj je z powagą, bo nigdy nie wiesz, które z nich jest testem. Spróbuj także nawiązać nić porozumienia z rozmówcą np. przez nawiązanie do wspólnych doświadczeń czy zbliżonego poczucia humoru.
Podczas samych pytań bądź zwięzły, konkretny i używaj precyzyjnych określeń. Nie staraj się błyszczeć elokwencją i udawać kogoś, kim nie jesteś. Zamiast tego uważnie słuchaj, co się do Ciebie mówi współrozmówca.
Kiedy padnie stwierdzenie: „Czy ma Pan/ Pani jakieś pytania?”, warto żebyś wykorzystał ten czas i zapytał o charakter ewentualnej pracy i jej warunków.
Rozmowa kończy się z inicjatywy tego, kto ją przeprowadza. Żegnając się, nie zapomnij podziękować za poświęcony czas. Zrób to nawet wtedy, kiedy wiesz, że firma nie przypadła Ci do gustu i nie planujesz z nią związać przyszłości. Kto wie kiedy przydadzą się kontakty nawiązane w ten sposób?
Po zakończeniu rozmowy dobrze przemyśl jej przebieg i zastanów się, czy aby na pewno chcesz pracować w tej instytucji. Przeanalizuj też jej przebieg pod kątem ewentualnych błędów, jakie popełniłeś aby w przyszłości ich unikać.