– Niech inni jadą gdzie mogą, gdzie chcą: do Wiednia, Paryża, Londynu – śpiewali bohaterowie przedwojennego polskiego filmu „Włóczęgi”. I tłumaczyli, że piękniejszy od tych miast jest ich rodzinny Lwów. Dziś na podobną nutę mogą zaśpiewać gdańszczanie. Nasze miasto pokonało bowiem Wiedeń, Paryż, Londyn i kilka innych europejskich stolic w konkursie na najatrakcyjniejsze turystycznie miasto Europy 2017 roku.
– W plebiscycie European Best Destinations zajęliśmy trzecie miejsce, zaraz po Porto i Mediolanie. To olbrzymie wyróżnienie. Warto przypomnieć, że Gdańsk był jedynym polskim miastem i brał udział w plebiscycie po raz pierwszy – tym większa radość z skucesu – mówił tuż po ogłoszeniu wyników prezydent Paweł Adamowicz.
European Best Destinations to europejska organizacja turystyczna z siedzibą w Brukseli, powołana do promocji kultury i turystyki w Europie. Od ośmiu lat portal organizuje głosowania na najlepsze europejskie miasto jako kierunek podróży.
Kandydaci do tytułu „European Best Destination” wyłaniani są na podstawie badań Eurostatu dotyczących turystyki w Europie oraz danych o popularności i reputacji miast w internecie. Przez trzy tygodnie internauci głosowali na miasta spośród 20 kandydatów, wśród których były m.in. Amsterdam, Ateny, Bazylea, Berlin, Londyn, Madryt, Mediolan, Paryż, Porto, Praga, Rotterdam, Rzym, San Sebastian, Stari Grad i Wiedeń. Jak Gdańsk znalazł się w tym zestawieniu? Latem ubiegłego roku nasze miasto odwiedziło blisko 770 tys. gości z całego świata, a średnia ocena z pobytu u nas to aż 8,8/10 punktów.
Konkurs European Best Destination odbył się już po raz ósmy. Głosowanie na najatrakcyjniejsze turystycznie miasta Europy zakończyło się w piątek 10 lutego. Łącznie w plebiscycie oddano 426 859 głosów ze 170 krajów. Na Gdańsk oddano prawie 47 tysięcy głosów. To pierwszy taki przypadek, że debiutant w konkursie zajął miejsce na podium!
Informacja o nominacji Gdańska pojawiła się na ponad 100 stronach i profilach miejskich jednostek i spółek, instytucji kultury, Rad Dzielnic, klubów sportowych, hoteli, ogólnopolskich portali i mediów. Do głosowania na nasze miasto zachęcały również Uniwersytet Gdański, Lechia Gdańsk, Ambasada RP w Londynie, Moskwie, Ankarze, Buenos Aires, Santiago de Chile i wiele innych, Konsulat RP w Hamburgu i Nowym Jorku, organizacja polonijna w Nowej Zelandii, Polska Organizacja Turystyczna i większość jej ośrodków zagranicznych.
Jakich efektów spodziewamy się po zdobyciu tego wyjątkowego wyróżnienia?
– Poprzednie edycje konkursu pokazują, że w zwycięskich miastach ruch turystyczny wzrasta o ok. 15 proc. Rośnie też liczba publikacji opisujących te miasta w mediach. Z drugiej strony mamy prawo korzystać z oficjalnego logotypu „EUROPEAN BEST DESTINATIONS 2017 – GDAŃSK” w komunikacji, publikacjach i innych materiałach promocyjnych – mówi Anna Zbierska, zastępca dyrektora Wydziału Promocji i Komunikacji Społecznej gdańskiego magistratu.