Jakie są metody wychodzenia z długów oraz jak ustrzec się przed nadmiernym zadłużaniem – to główne tematy konsultacji, na które Gdański Zarząd Nieruchomości Komunalnych oraz Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie zapraszają w czwartek 17 listopada w ramach drugiego Gdańskiego Dnia bez długów.
Gdańsk jest pierwszym miastem w Polsce, które na szeroką skalę postanowiło wesprzeć mieszkańców w walce z zadłużeniem. Na październikowej sesji Rady Miasta uchwalono Program Bezpieczeństwa Ekonomicznego i Wsparcia Osób Zadłużonych. W ramach niniejszego programu organizowany jest w czwartek 17 listopada drugi Gdański Dzień bez Długów.
Dla gdańszczan, którzy chcieliby porozmawiać o swojej sytuacji finansowej oraz dla tych, którzy niepokoją się o zadłużenie swoich najbliższych lub chcieliby po prostu więcej dowiedzieć się o zadłużeniu, Miasto Gdańsk wspólnie z partnerami przygotowało tego dnia kilka propozycji.
DZIEŃ OTWARTY DLA OSÓB Z PROBLEMAMI CZYNSZOWYMI
Gdański Zarząd Nieruchomości Komunalnych wspólnie z Wydziałem Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta w Gdańsku i Miejskim Ośrodkiem Pomocy Rodzinie w Gdańsku organizuje dzień otwarty skierowany do dłużników czynszowych w mieszkaniach komunalnych. Mieszkańcy będą mogli uzyskać informacje na temat możliwości udzielenia ulg w spłacie zadłużenia, wykonania świadczenia wzajemnego tzw. „odpracowania długu” oraz ewentualnej procedury pomocy w wyjściu z zadłużenia. Ponadto mieszkańcy uzyskają pełną informację w zakresie możliwości zamiany dotychczas zajmowanego zadłużonego mieszkania na inne – nieobciążone długiem. Ponadto konsultacji i porad udzielać będą pracownicy socjalni Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Gdańsku. Dla uczestników akcji będą dostępne informatory Centrum Treningu Umiejętności Społecznych. Pracownicy z Gdańskiego Centrum Świadczeń będą informować o warunkach ubiegania się o dodatek mieszkaniowy, dodatek energetyczny i obniżkę dochodową czynszu.
SPOSOBY DOCHODZENIA ROSZCZEŃ U OPERATORÓW POCZTOWYCH ORAZ DOSTAWCÓW USŁUG TELEKOMUNIKACYJNYCH
Pracownicy Urzędu Komunikacji Elektronicznej Delegatury w Gdyni (UKE) będą udzielać konsultacji z zakresu usług telekomunikacyjnych i pocztowych. Zainteresowane osoby otrzymają informacje na temat sposobów dochodzenia roszczeń w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania/świadczenia usługi pocztowej lub usługi telekomunikacyjnej przez operatora pocztowego lub dostawcę usług telekomunikacyjnych. Pracownicy UKE udzielą pomocy w zakresie składania reklamacji do operatora, przekażą informacje o polubownych sposobach rozwiązywania sporów: mediacji prowadzonych przez Prezesa UKE oraz o Stałym Polubownym Sądzie Konsumenckim działającym przy Prezesie UKE.
KONSULTACJE Z ZAKRESU PRAWA SPADKOWEGO, RODZINNEGO, KARNEGO, JAK RÓWNIEŻ W ZAKRESIE PROCEDURY CYWILNEJ (W TYM POSTĘPOWANIA EGZEKUCYJNEGO) I KARNEJ
Adwokaci – przedstawiciele Pomorskiej Izby Adwokackiej w Gdańsku będą udzielali konsultacji w szczególności z zakresu prawa spadkowego, rodzinnego, karnego, jak również w zakresie procedury cywilnej (w tym postępowania egzekucyjnego) i karnej.
KONSULTACJE DOTYCZĄCE POSTĘPOWANIA EGZEKUCYJNEGO
Przedstawiciele Izby Komorniczej w Gdańsku będą udzielali konsultacji w zakresie egzekucji komorniczej.
ZADŁUŻENIA CZYNSZOWE W SPÓŁDZIELNIACH MIESZKANIOWYCH
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Gdańsku zaprosił do współpracy spółdzielnie mieszkaniowe.
– Podobnie jak w roku ubiegłym będziemy rozmawiać o wzajemnej współpracy w zakresie rozwiązywania problemów zadłużenia czynszowego, powiemy o stosowanych mechanizmach osłonowych, a także o przyjętym programie „Bezpieczeństwo Ekonomiczne i Wsparcie Osób Zadłużonych”. Ponadto poruszony zostanie temat obligacji społecznych i udziału spółdzielni w tym projekcie – informuje Marlena Jasnoch – zastępca dyrektora MOPR ds. usług społecznych, członek zespołu opracowującego program.
Przypomnijmy: Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie na co dzień wspiera klientów pomocy społecznej w ramach programu osłonowego.