Tunel pod Martwą Wisłą, czyli pierwszy w Polsce tunel wydrążony pod wodą, już otwarty. Od niedzieli kierowcy mogą skorzystać z inwestycji, na którą czekali ponad trzy lata od rozpoczęcia drążenia.
Uruchomienie tunelu poprzedził „dzień otwarty”, który odbył się w sobotę 23 kwietnia. Mieszkańcy mieli wyjątkową okazję przejść, przebiec i przejechać rowerem pod Martwą Wisłą. Wyjątkową, bo już od następnego dnia tą samą trasę można było przebyć jedynie samochodem. Z tej okazji skorzystało blisko 40 tys. osób.
Trasa ma łącznie ponad 1,3 km długości i w najgłębszym miejscu przebiega 35 metrów poniżej lustra wody. Nie tylko łączy ona gdańską dzielnicę Letnica z rejonem Westerplatte i Portem Północnym, ale jest także najważniejszym elementem Trasy Słowackiego, która wraz z Trasą Sucharskiego stanowi tzw. „ramę komunikacyjną” Gdańska. Koszt tej inwestycji to kwota 885 mln zł.
– Z tunelu skorzystają mieszkańcy Gdańska jadący w kierunku Elbląga i Warszawy. Pozwoli on też odciążyć nieco drogi w centrum miasta i wpłynie na rozwój funkcji portowych i logistycznych w okolicach Portu Północnego – podkreśla prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.
Warto dodać, że to właśnie prezydent wraz ze zwycięzcą licytacji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy przejechał się tunelem jako pierwszy.
Otwarcie inwestycji to wydarzenie, które zmienia także ruch komunikacyjny w całym mieście. Wraz z uruchomieniem nowego połączenia w Gdańsku wprowadzono szereg zmian – m.in. ograniczenie ruchu pojazdów ciężarowych powyżej 24 ton w centrum miasta, a także zmiany w przebiegu i kursowaniu linii autobusowych.